اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

فقدان دیدگاه اقتصادی نسبت به فضای مجازی از چالش‌های کسب و کار نو است

فقدان دیدگاه اقتصادی نسبت به فضای مجازی از چالش‌های کسب و کار نو است

فقدان دیدگاه اقتصادی نسبت به فضای مجازی از چالش‌های کسب و کار نو است

گوگل سال ها قبل با سرمایه گذاری وسیع شروع به کار کرده است و با این شرایط اصلا صرفه اقتصادی برای هیچ کشوری وجود ندارد که بخواهد موتور جستجویی مانند گوگل بسازد.


کارآفرینان در ایران هر روز از گور بلند می شوند

  فیلم از گور برخاسته مثال خوبی برای بیان چالش های کارآفرینی در ایران است. ما هر روز از گور بلند می شویم ولی امیدواریم که شرایط بهتر شود.

 امروزه ۹ نفر اول ثروتمندان جهان در حوزه فناوری فعالیت دارند و حذف شدنی نیستند.

 قوانین حوزه تجارت ما قدیمی است و بنابر این قوانین قدیمی اگر شما از شرکت دیجی کالا شکایت داشته باشید، شکایت کیفری است و مدیرعامل باید پاسخگو باشد و الان اکثر فروشندگان اینترنتی ایران به قید کفالت آزاد هستند.

 تا زمانی که نگاه دولت به این کسب و کارها عوض نشود ما این مشکلات را داریم و با بسته شدن یک سایت خرید ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر بیکار می شوند.

 یکی از کلماتی که در این سال ها وارد ادبیات سیاسی ما شده است، کلمه ما «می توانیم» است که باید در مقابل آن «نمی توانیم» را هم در نظر داشته باشیم (البته نه به معنای ضعف) بلکه واقعیت های موجود و دست و پاگیر نمی گذارد که بتوانیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها قصد دارند موتور جستجویی مانند گوگل بسازند ولی نمی توانند، تصریح کرد: گوگل سال ها قبل با سرمایه گذاری وسیع شروع به کار کرده است و با این شرایط اصلا صرفه اقتصادی برای هیچ کشوری وجود ندارد که بخواهد موتور جستجویی مانند گوگل بسازد.

 همین دو کشور آنان را ترغیب می کند که شبکه ملی را به عنوان مطالبه حاکمیت مطرح کنند که بیشتر دغدغه امنیتی دارد نه دغدغه اقتصادی برای کشور.

باید یک کمیته امنیتی تشکیل شود تا ببینیم قطع اینترنت چند میلیون دلار به اقتصاد کشور خسارت و آسیب وارد کرد؟ و آیا قطع اینترنت در این برهه کار درستی بود یا خیر؟ این تصمیم به تحریم های ترامپ کمک و امید جوانان این کشور را ناامید کرد.

 بسیاری از صادر کنندگان و وارد کنندگان سنتی کشور با قطع اینترنت خسارت مالی زیادی را تجربه کردند.

 مردم در کشور برای اولین بار تجربه زیست در کشور کره شمالی را تجربه کردند و این برای اتفاقات بعدی کشور بسیار خطرناک خواهد بود و کسب و کارها و اقتصادیون را ترسانده است.

 اگر پول به استارت آپ ها تزریق شود، بیزینس مدل را تغییر می دهد زیرا فکر و ایده برای خلق منابع در آمدی را از این کسب و کارها می گیرد.

 وظیفه دولت در این حیطه فقط ایجاد زیرساخت است. امکانات، هاست و سرور در اختیار این شرکت ها قرار دهد و اجازه بدهد که این نهال ها خودشان رشد کنند زیرا پخش پول رانت به وجود می آورد.

  من امروز نگران تولید و صنعت کشور هستم که بر روی اینترنت حضور ندارند و این تهدیدی است که کشور را محدود می کند.

 وقتی تحریم ها تمام شود و ارتباط کشور با جهان برقرار شود، دیگر برای افزایش سهم از اینترنت جهانی دیر شده و باید از الان به فکر باشیم.

کلمه فضای سایبر در فارسی به معنی وب و اینترنت است ولی ما از وب و اینترنت به عنوان فضای مجازی یاد می کنیم. در صورتی که فضای مجازی غیر واقعی وجود ندارد و هم آنچه در فضای سایبر اتفاق می افتد هم واقعی است و ما باید بجای استفاده از فضای مجازی بگوییم فضای سایبر.

 دولت این فضا را به هر چیزی قبول دارد به جز فضای اقتصادی و کسب درآمد و با دخالت های که در آن می کند کسب وکارهای نو همین الان هم رو به نابودی هستند.

 در کشور ما هیچ شرکتی بزرگ نمی شود چون از این پدیده می ترسیم. امروز جهان وارد نسل پنجم اینترنت شده است ولی بانک مرکزی ما در حوزه بیت کوین و بلاکچین فقط یک بیانیه می دهد و از آن فاصله می گیرد و از آن عقب است.

 حواسمان باشد قطع اینترنت چراغ سبزی به جهان بود که می توانند اینترنت جهانی را به روی ما قطع کنند و نشان داد ما در این حوزه آسیب پذیریم که بحثی فراتر از اقتصاد است.

 اینترنت برای بسیاری از کسب و کارها جزیی از زنجیره تامین است و در نهایت با این قانون سودی را که کشور می تواند در این فضا ها بدست بیاورد نابود می کنیم.

 در ۱۰ روز قطعی اینترنت کشور تنها وزیر ارتباطات اعتراض کرد و بقیه وزرا هیچ واکنشی نداشتند. در صورتی که همه کشور از اینترنت استفاده می کنند ولی حاضر نشدند اعتراض و برای آن هزینه ای پرداخت کنند و این خطرناک است که انتظار داشته باشیم کسب و کارهای جدید هزینه اعتراض به این قطعی اینترنت را بدهند.

 ما در کشور تجربه موفق حضور شرکت ایرانسل که یک شرکت آفریقایی است را داریم و این تجربه موفق باز هم می تواند تکرار شود و دولت بیمه و مالیات خود را دریافت کند.

 بانک مرکزی ایران با پدیده ماینینگ و بیت کوین برخورد عجیبی داشت، به جای اینکه از فردی که درآمد خلق می کند، مالیات بیشتری بگیرد پول برق را افزایش داد.

 بحث رمز دوم پویا یکی از این تصمیمات است که مشکلات زیادی برای کسب و کارها ایجاد می کند و تصمیماتی از این دست نشان می دهد که در محافل تصمیم گیر کشور اعتقادی به ایجاد فضای توزیع وجود ندارد.

 تا در کشور مدیریت دیجیتال دارایی را به مدیریت دارایی دیجیتال تبدیل نکنیم اوضاع کشور همین است، زیرا کسانی که از این فضای سنتی سود می برند، دشمنان این فضا هستند.

استارت آپ ها نگران قطعی دوباره اینترنت هستند

بیشتر فعالان فضای استارت آپی کشور نگران این هستند که پس از این قطعی دوباره تکرار شود.

 راهی که کسب و کارها باید طی کنند اینقدر سخت و پر از چالش است که من می توانم ادعا کنم که این کسب و کارها از گور هم نمی توانند بلند شوند.

 بدون یک بستر آنلاین مطمئن نمی توان کسب و کار موفقی در کشور داشت.

 در زمان قطع اینترنت برای جستجوی یک مطلب ساده دچار مشکل بودیم و موتورهای جستجوی داخلی نیز بدون منابع و به عبارتی فلج هستند و کاری را پیش نمی بردند.

این خسارات باعث شده که بسیاری از استارآپ ها به مهاجرت فکر کنند.

 وقتی کسب و کار نویی شروع به کار می کند، پایه گذاران امیدوار هستند که کسب و کار خود را گسترش بدهند و اولین کار هم معرفی کسب و کار در فروشگاه های خارجی است که به دلیل تحریم های کشور در حوزه بانکی مبادلات بسیار سخت و حتی غیر ممکن شده است و این اولین چالش برای توسعه کسب و کار است.

 بدلیل کم بودن سرمایه این کسب و کارها برای معرفی خود به شبکه های اجتماعی و به دیجیتال مارکتینگ روی می آورند تا محصول خود را معرفی کنند.

 وقتی هزینه جذب مشتری با استفاده از شبکه های اجتماعی پایین می آید در مبحث پشتیبانی نیز شبکه های اجتماعی به شما کمک می کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد