اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

اخطارهای دنیای مجازی ،کسب و کار در فضای مجازی و تحلیل فضای فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی

دکتر بهروز نقویان دکترای مدیریت ، مدیر عامل شرکت تولید نرم افزارهای هوشمند ، خواننده پاپ و محلی خراسان شمالی ،مشاور شهرک صنعتی ایران مشاور دیجیتال مارکت و صادرات

چرا خریداران اینترنتی در دام کلاهبرداری می افتند؟

 جهت مشاهده خرید با تخفیف کلیک کنید

چرا خریداران اینترنتی در دام کلاهبرداری می افتند؟

چرا خریداران اینترنتی در دام کلاهبرداری می افتند؟
 همزمان با تمایل مصرف کنندگان به خرید اینترنتی، کلاهبرداران سایبری نیز در حال آماده سازی خود برای یافتن متدهای جدید و کشف نشده توسط متخصصان امنیتی هستند.

بنیاد تجارت الکترونیک 5200 نفر را مورد بررسی قرار داد که مصرف کنندگانی از 42 کشور جهان برای این مطالعات انتخاب شدند تا درک بهتری ایجاد شود که چه کسانی و چرا مورد کلاهبرداری قرار می گیرند.

مصرف کنندگان سالانه با 55 کلاهبرداری مواجه هستند


72 درصد از شرکت کنندگان بر این باورند که طی سال گذشته با حداقل یک کلاهبرداری روبرو شده اند. تعداد کلاهبرداری-هایی که در سال گذشته صورت گرفته با سال قبل از آن تفاوت زیادی نداشته است.
23 درصد از مصاحبه شوندگان، اعلام کردند که با بیش از یک کلاهبرداری روبرو بوده اند. هنوز میانگین کلاهبرداری در سال 55 مورد توسط هر کلاهبردار بوده است.
متداول ترین نوع کلاهبرداری در خرید آنلاین، تلاش برای بدست آوردن اطلاعات شخصی (15 درصد)، برندگان غیرمنتظره(15 درصد) و کلاهبرداری های مرتبط با خرید و فروش آنلاین(14 درصد) بوده است. تعداد کلاهبرداری به طور قابل ملاحظه ای در کشورهای مختلف متفاوت است.
نیجریه و آفریقای جنوبی بیشتر از بقیه در معرض کلاهبرداری قرار دارند. 82 درصد از مصاحبه شوندگان از این کشور ها حداقل با یک بار کلاهبرداری طی سال گذشته مواجه بوده اند.
کشورهایی که در رتبه های بعدی در بیشترین آمار کلاهبرداری قرار دارند ایالات متحده آمریکا (81 درصد)، استرالیا(79 درصد) و انگلستان (72 درصد) می باشند. در حالی که تنها 59 درصد از مصاحبه شوندگان اسپانیایی و 55 درصد از مصاحبه شوندگان هندی از در معرض کلاهبرداری بودن شکایت داشتند.


73 درصد از افرادی که به خود مطمئن بودند، در دام کلاهبرداری افتادند


اکثر مصرف کنندگان (75 درصد) نسبت به خود اطمینان داشتند که قادر به تشخیص کلاهبرداری هستند. کلاهبرداری افراد دارای لیسانس(79 درصد) یا کارشناسی ارشد (78 درصد) بیش از افراد با مدرک پایین تر احساس اطمینان می کردند که مورد کلاهبرداری قرار گرفتند.
به هر حال از بین افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفتند، 73 درصد بیان کردند که حداقل با یک مورد کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی یک سال گذشته مواجه شدند و 46 درصد طی آن پولی از دست داده و 20 درصد بیان کردند که داده های شخصی خود را از دست دادند. از این میان 17 درصد نیز مورد کلاهبرداری قرار گرفتند اما چیز مهمی را از دست ندادند.
جالب اینجاست که افرادی با سطح تحصیلات بالاتر( دکتری، فوق لیسانس، و لیسانس) اظهار داشتند که بیش از افرادی که سطح تحصیلات پایین تری داشتند، مورد کلاهبرداری واقع شدند.
نکته دیگر اینکه افرادی که تجربه خرید آنلاین کمتری دارند و کمتر خرید اینترنتی انجام می دهند، بیشتر و آسان تر در معرض کلاهبرداری قرار می گیرند.

چرا در معرض کلاهبرداری قرار می گیریم؟


آمارها نشان می دهد که 50 درصد از افرادی که مورد سوء استفاده کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی قرار گرفتند، بیان کردند تا قبل از وقوع کلاهبرداری، اطلاعاتی در مورد انواع کلاهبرداری در این زمینه نداشتند و 30 درصد از افراد فقدان دانش و اطلاعات در این زمینه را عامل وقوع این کلاهبرداری آنلاین می دانستند.
دلیل دیگری که طی مصاحبه به آن اشاره شد، این است که مصرف کنندگان قبل از خرید آنلاین، هیچ تحقیقاتی انجام نمی دهند. نه پرینت خرید اینترنتی را مطالعه می کنند و نه سایت را چک می کنند و نه موارد دیگر. به خصوص افراد بالای 65 سال بیشتر از بقیه مورد سوء استفاده در این حوزه قرار گرفته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد